måndag 2 juli 2007

Polkagrisarnas huvudstad...

Jo, men visst sörru...
Gränna har vi varit i över helgon, det var supermysigt...
VI startade fredagen med att checka in...
Rummen var bland det finaste jag sett... Allt i gammaldags stil och mysigt inrett...
Vi tittade igenom menyn och bestämde vad vi skulle äta till middag. Sen bar det av ut på stan, vi tittade i affärer och snackade skit...
Jag hittade en linnekjol (mamma hittade om vi ska vara helt ärliga) till mig och en tröja till den. Efter att ha rantat in och ut ur typ 10 polkagrisaffärer begav vi oss hemmåt för att byta lite kläder och göra oss redo för middag.
Maten var god, service förstklassig och stämningen på topp i den lilla mysiga hotellrestaurangen.
Efter en lyckad tre-rätters satte vi oss i mitt o Stefans rum för att spela lite spel. Det blev tjejerna mot killarna och självklart vann killarna... Halva deras lag bestod ju av geniet Per!
Andra halvan var Stefan....

På lördagen var det upp tidigt, ut med Dino och sen bege sig till matsalen för frukost.
Vi skulle gentligen ha åkt på en båttur längs kanalerna, men att sitta i en båt när det regnar lockade inte någon av oss så det blev en biltur till Jönköping istället...
Eller en bit mot Jönköping iallafall för efter en bit kom vi på att varför inte åka till Ullared?
Så vi styde bilen mot Ullared... 1 timme i bilen senare kom vi till en informationstavla för Borås, här var det pinka-paus för Dino och sträcka på benen paus för oss andra.
Där insåg vi att vi har lika långt kvar till Ullared som vi redan kört... Det blev helt enkelt Borås istället... Så in i Borås, letea affärer och sen var shoppingen igång...
Vi började på M&Hs fyndbutik (som dom egentligen bara borde stänga för helt värdelös är den), men där hittade vi ett par röda byxor a la mamma-modell som jag kunde ha och faktiskt tyckte om...
Sedan vidare till en riktig H&M butik... Där hittade vi desto mer... Vi kom ut med tröjor, linnen och ett par jeans... Nu ville vi ha tag på långärmat och knallade vidare in på Lindex.. Inga tröjor hittade vi eftersom det tydligen är mode att frysa i sommar men en snickar-klänning hittade vi!
Stefan hittade ett par skor inne i nån affär och var nöjd... Efter en hel dags shopping och många påsar senare begav vi oss hemmåt hotellet igen...

Vi ville hitta en annan restaurang idag och gjorde oss i ordning för att traska en sväng genom staden... Vi hittade till Grännagården, menyn såg helt ok ut och vi klev in...
Det var så tomt att mamma till och med frågade om dom hade öppet... Tjejen vi möttes av svarade att javisst har dom det, kliv på bara... Välj vilket bord ni vill... Och eftersom alla bord var lediga kunde vi ju verkligen välja...
Vi bäställde och började sedan vänta... TIll förrätt hade vi beställt vitlöks bröd och mamma och Per beställde varsin drink. Bröden kom, men inte drinkarna... Dom dök upp typ tio minuter senare... Sedan kom varmrätten in, jag besällde husets pasta... Helgens största misstag eftersom den inte smakade ett smack... Den hade stätt på kokning så länge att grönsakerna (även paprikan) hade hunnit luckra upp sig och låg i såsen som ett par garn-nystan...
Mamma och per beställde File Oscar och dom var nöjda, Stefan tog kyckling och även den var bra. Tråkigt bara att fem minuter efter maten kommit in hade mamma och Per fortfarande inte fått sitt vin! Inte ens vinglas hade komit fram på bordet. Så mamma frågade ena killen som knallade förbi om det inte var läge att ta fram vinet som dom beställt och han ursäktade sig med att "Oj, det måste hon ha glömt"...
Vänta nu, dom har typ inga gäster, hur fan kan man då glömma något så enkelt som lite vin?
Efter maten frågade mamma om vi ville ha efterrätt varav jag snabbt svarade nej, här vill jag inte sitta längre än nödvändigt....
Vi strosade tillbaka mot hotellet och väl där beställde resten in något att dricka och sedan tog vi plats på innegården vid borden för att spela lite kort.
Vi spelade sjuan, neger och avslutade kvällen med att lära mamma och Per spela Plump...

På söndagen tog vi lite sovmorogonn till klockan nio och efter frukosten packade vi ihop allt, chackade ut och begav oss mot Visingsö... Där hade vi hyrt cyklar som skulle transportera våra rumpor runt en väldans platt ö... Dino hade fått en egen cykelkorg men den dög inte så han sprang med när jag cyklade för första gången. Det gick kalasbra och han sov senare hela vägen hem i bilen. Efter att ha cyklat ett par timmar, fikat och skrattat åt våra ömma rumpor tog vi båten tillbaka till Gränna.
Här avslutade vi helgen med en räkmacka på ett mysigt fik och shoppade sedan upp oss på gränna knäcke.
Sedan bar det av hemmåt... Den anda som var vaken hela vägen var Per som körde... Resten sov till och från hela vägen hem....

Och för er som ville ha helgen i kort version hade kunnat börja läsa här:

Amelias hus
Förstklassig service, mycket trevlig personal, otroligt fina rum och omgivningen är otrolig!
F F F F F (av fem möjliga)

Borås som shopingstad:

H&M Rowells Fyndbutik:
Här har dom samlat all skit osm dom inte lyckats sälja de sista tre åren!
F

Grännagården:
Dom möter gästerna med attityden att det är jobbigt för nu måste dom jobba. Tjejen som serverade oss såg mest ut som en sengångare när hon släpade fram fötterna över golvet. Maten är tydligen en chansning där man verkligen inte kan räkna med att bli nöjd...
F

Visingsö:
Trevlig ö med massor av saker att titta på. Cyklarna är för hårda men det ska väl kännas att man rört på sig antar jag. Vissa fik som skryter om hembakat borde skämmas! Hur kan man skryta om sådant när man har typ tre små torra skapelser i disken?
Andra fik borde skryta mer om vad dom gör!
Persgården är värt ett besök om man gillar torkad frukt o oljor...
F F F F

Fiket vägg i vägg med Gränna knäcke:
Tillmötesgående, trevliga och glada!
Goda bakverk och mackor...

Gränna knäcke:
Smarrigt knäckebröd, ännu smarrigare Mandel Biscottis!