onsdag 16 januari 2008

Förlossningen

Måndag den 14 januari:

17.25: Inskrivning på Danderyds förlossningsavdelning.
Grav v. 41+1
Fostret i huvudläge, ruckbar i bäckengången
Modermunnen öppen 5 cm

18.42 Skalp CTG- reg inledd (svårt att tyda yttre CTG)

18.43 Klart fostervatten avgår, utförd av bm Inger.

19.10 Emblakräm sätts på båda händerna då patient är spruträdd
Patient får smärtlindring då hon är mkt spänd och int ekan slappna av. Får lustgas/syrgas 50/50

20.00 PVK sätts och bastest tas i reserv inför eventuell epidural. Rekommenderar patient epidural då lustgasen inte hjälper särskilt. Reaktiv CTG-kurva pågår.

20.30 Basalfrekvensen sjunker från 120 spm till 55 spm under 2 min och god varibili samt med långsamt stigande basalfrek till 110 spm. VU av bm Inger.
Modersmunnen öppen 7 cm ffd huv håller på roterar vid spinae.
Täta värkar. Pat vänder sig fr höger sida till vänster.

21.10 Ny nål sätts på pat hö arm av Inger då den gamla åkte ut.

21.25 Reaktiv CTG-kurva pågår med basalfrek på 120 spm, god varibili, många cc ses och inga dec. Pat ligger på rygg och har smärtsamma kontraktioner då lustgasen 50/50 inte hjälper.
Diskuterar epidural och ger info.

21.28 Övertag av bm Irene Nygren samt undersköterska Monika Staf

21.40 Pat önskar epidural, förbereds för detta. Ringer-acetat 1000 kopplas. Narkosläkaren påringd.

21.53 Narkosläkare kommer till rummet, påbörjar EDA-läggning.

22.05 Börjar krysta oforcerat liggande på vänster sida perinealskydd hålles.

22.26 Ringer-Acetat avlsutas.
En pojke framföds i framstupa kronbjudning, direkt efter huvudet kommer hö arm, barnet vinkar innan resten av kroppen framföds. Skriker omedelbart. Rikligt med klart fostervatten avgår.
Ansvarig vid förlossning: BM Irene Nygren

22.35 Placenta utkrystas till synes hel med fullständiga hinnor och tre kärl i navelsträngen. Bristning inspekteras. Bristning ses bil i labia minor som sutureras med två hö samt en vä inre polysorb efter Xylokainspray och infiltration med Carbocain.

23.10 Kan ej kissa trots kissnödig. Har ej kissat på flera timmar. Tappas på 400 ml urin. Uterus välkontraherad nedom navelplan.

23.34 Efterskötning mamma

barn: sugit med rätt sugteknik
har ej kisst
mekonium ej avgått
temp 36, 5

Jag tror jag vid 50 tillfällen bad Stefan kidnappa hem mig då jag bara ville sova.
När vi kom överens om att EDA skulle sättas var det för att jag då skulle få sova en timme innan förlossningen skulle fortsätta. När de sedan avbröt för att Marcus hade lite bråttom ut kände jag mig lurad till en början. "Vaddå bebis på magen, jag skulle ju få sova!" Man var ju inte så klar i skallen då inte... Haha...

Månadens största rosor till Stefan,Irene och Monika som är mina stora hjältar! Utan er hade jag inte haft så bra minnen från förlossningen!!!!
Så blir det fler barn blir det Danderyd!

Tack även till alla underbara barnmorskor och övrig personal på bb-hotellet.

19.53

1 kommentar:

Anonym sa...

hahaha fattar typ ingenting....
men det var kanske inte meningen heller. =)

Har ju iofs fått Frida versionen redan så.....hihihi

Så glad att allt gick bra...är stolt över dig. =) Sån fin liten kille!