söndag 12 oktober 2008

100-åriga gubbar behöver tydligen oxå få komma till ibland...

Ja, så är det nog... Det fick iallafall jag och Sandra erfara när vi var ute och gick häromdagen... Jag hade hundarna lösa och kom nerför centrumbacken. Det kommer ett par gående uppför backen, alltså emot oss då vi är på väg nerför. Jag kallar in hundarna och säger "här" vilket innebär att de går på min sida, max en meter från mitt lår.
Jag hålle rmig på vänsterkanten och Sandra går bredvid mig. Frugan som vi möter byter sida och går över till sin vänster medan gubben går kvar och har fäst blicken på att han inte tänker flytta på sig. Fine, då ska vi tydligen frontalkrocka....
En meter ifrån mig byter han sida och gormar att det är högertrafik i sverige. "Ja, om man kör bil" svarar jag... Då muttrar han att jag var den största idioten någonsin.
1) Den dagen jag är närmare graven än något annat hoppas jag att jag kommit ifrån att vara en gnällig personlighet och har lite mognad i kroppen istället.
2) I sverige har fordon högertrafik och fotgängare går EMOT trafiken (alltså vänstertrafik) och för att vara på säkra sidan kollade jag det en gång extra imorse och det stämmer.
Man kan gå på högersida på engång väg men vänster rekommenderas för enkelhetens skull.
Och jag går alltid till vänster för att jag inte vill möta annat hundfolk med hundarna i mitten. Det underlättar ju för alla.

Haha, det påminner mig om nöten på västerängen som kom med sin mindre trevliga rottis-blandning mot mig och höll sig på sin högra sida. Jag gick som vanligt på min vänstra och en krock var i sikte. Visst, jag hade kunnat flytta på mig men att möta hennes tokiga hund med mina hundar i mitten var vekrligen inget jag såg fram emot. Så jag höll mig kvar på min vänstra sida och hoppades att hon skulle se det logiska i att flytta på sig... Men ikke!
Så det slutade med att hon gick ut i slänten och ner i diket med sin tokiga vovve bara för att inte vara den som gav sig... Och hennes hund skällde som en skogstokig och det hela slutade med att den drog omkull henne i diket... Som tur var höll hon tag annars vette fan vad som hänt....
Och där låg hon muttrandes och morrandes med en hund som morrade lika mycket den...
Och jag gick vidare lugnt och fint och med ett leende på läpparna som sa "dumbo" kort o gott....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns mycket tokigt folk ute i farten. Stå på dig du med dina fina hundar.

Porrfrugan sa...

Åh, tack... Såg Musse i krukan, så söt. Hon är en duktig fotograf dottern din...