fredag 20 juni 2008

Glad midsommar

Ja, så har även denna midsommar nått sitt slut.
Morgonen började underbart med att Stefan kom och kröp upp bakom mig och bara låg och höll om mig, något som vi aldrig får tid med nuförtiden eftersom man alltid kliver upp direkt från sovandes till klarvaken när Mackan bestämmer sig för det...
Så det var verkligen uppskattat att bara ha hans armar om mig, så som vi hade det förut. Innan tjafs och bråk och osämja som vi haft sista tiden alldeles för mycket av.
Sen gjorde vi oss iordning båda två och packade bilen full med allt vi skulle ha med oss ut till morbror Tord. Dit skulle även mamma, Per, Linnea, Johan, morbror Bosse, jag, Stefan och Mackan. Redan på plats var ju självklart Tords fru Aina och hennes dotter Pernilla med barnen Natalie och David.

Så vi parkerade bilen och gemensamt började vi en promenad ner till bryggan. Tord tog bilen nerför den skumpiga vägen med all mat, grillen och allas tillhörigheter som man helst vill slippa bära på.

Sen går ju dagen endast i en riktning: äta!
Det är fan det vi gör bäst i vår familj har jag kommit på... Inte konstigt att man inte kommer i kläderna egentligen.
Medans de vuxna höll på att preppa maten tog jag David med mig och fixade björkar till midsommarstången. Vi fixade även björkar att sätta runt bryggan och göra portaler av så att det såg lite lyxigt ut runt bordet där vi skulle sitta.
Sedan startar ätandet med sill lunch och alla dess tillbehör, går raskt vidare in på dessert som bestod av två jorgubbsmousse-tårtor på brownie-bottnar, två kransar med olika fyllningar, kakor och kaffe.
Sen hinner det fan inte mer än sjunka undan innan vi kommer underfund med att det kanske vore en bra ide att starta grillen. Så jag och Tord tog bilen hem och hämtade alla tillbehören som fortfarande stod i kylen, inkluxive efterrätterna.
Så blev det grillat mix kött (fläsk, biff och kyckling), potatissallad och blandade såser med baguetter till. 3 000 mygg ljus för att hålla kräken ur vägen och en satans massa skratt och glada miner. Snabbt vidare från mat till efterrätt som idag bestod av vit chokladmousse med jordgubbspure. Väldigt mumsigt kan jag lova.
Efter det beslöt Stefan och jag oss för att det var dags att åka hem så Marcus fick somna ordentligt i sin egen säng. Så nu sitter jag här, Mackan har precis slumrat in efter sin första midsommar (idag har han ätit vitt bröd för första gången, fått sin andra tand och smakat på smör som han inte tyckte om).
Stefan är hos Miss M en vända för att snacka lite skit med dom och så. Sen kommer han hem och somnar med mig, förhoppningsvis.
Imorgon ska vi åka till Skansen hela gänget och titta på alla djuren. Det ska bli super-skoj. Vi hoppas bara att vädret inte sviker, men om det skulle göra det åker vi nog till mamma och hittar på något annat istället... Hur som helst ser jag vekrligen fram emot morgondagen med min familj, något som jag inte gjort på länge...

Hoppas alla ni andra haft en underbar midsommar och att det inte regnat på er.
Puss Izza, vi hörs under morgondagen!

23.36

Inga kommentarer: